#çokayif

Aşırma

Türkiye eğitim sisteminde gecmisten günümüze sürekli bir değişimin içinde olagelmiştir. Türkiye ile birlikte kurulan hatta daha sonra kurulan ülkeler bizden fersah fersah öteye giderken Akif’in İstiklal Marşı’mızda belirttiği “tek dişli canavar”in çok çok gerisinde kalmış durumdayız.

Dünya da bütün devletler milletler kalkınmanın gelişmenin refaha ulaşmanın birincil yapılması gerekeni eğitimin en iyi şekilde yapılmasıdır. Devletimiz geçmişten güne yapboz haline getirdigi eğitim sistemimizin çıktıları iç acıcı değildir.

Eğitim sistemimizin çıktılarının iç açıcı olmamasının yegane sebebi Osmanlıyı yıkıma götüren sebeplerin biti olan Beşik Ulemasıdır. Osmanlıda baba ne ise oğlu da ayni göreve yeterliliği olmamasina rağmen gelebiliyordu. Günümüzde de beşik ulemasi benzeri bir acı durum söz konusudur. Liyakatten ziyade elinde gücü olan kim varsa makamları işgal edebilmektedir.

Liyakati yani hak edenin hak ettiği yere gelmesinden ziyade elinde arkasinda gücü olanın makamlara gelmesinin en yıkıcı bölümü eğitimde yaşanmasıdır. Üniversitelerimizde profesör doçent öğretim üyeliği araştırma görevliliği yada doktora aşamasında yozlaşma öyle seviyelere gelmiştir ki ısmarlama tezler havada uçmaktadır.

Tez yada kitap makale yazınlarında intihal yani aşırma yapılmaması gerekmektedir. Yapılan alıntılar dipnot olarak belirtilebilir. Ancak yapilacak tez yada makalelerde ozellikle yazarin kendi savunduğu tezi olmalıdır. Yani yazarin bir iddia da bulunması lazım.

Yazılmış olan tezler Yüksek Öğretim Kurumu yani YÖK tarafindan internet ortaminda paylaşılmaktadır. Bu paylaşılan tezler incelendiginde bir çok tezin içeriğinde birşey olmadığı görülebilir. Hatta bazen medyaya yansıdığı kadarıyla bazı tezler sadece kapak kısmı var olup başkaca bir sayfası dahi yoktur.

Para ile tez makale hazırlayıp bu isten ciddi para elde edenler vardır. Gel görelim ki geleceğimizi temellendiren eğitimin en üst seviyesi lisan yüksek lisans doktora aşamaları bu garabetin içindedir. Bununda temel sebebi üniversitede hocalık makamlarina gelenler araştırma yapmak yada ortaya yeni bilimsel gerçekler ortaua koymak temel amaç olmasi gerekir. Fakat bu makama gelenlerin ilk tercih sebebi maaş prestij olmaktadır. Burada gerçek hocaları tenzih ederim.

Tarih bölümü üzerinden örnek vermek gerekirse Osmanli Tarihi üzerine bir çalışma yapan bir tarihcinin konusuna göre Osmanlı Arşivinden eski evraklardan birşeyler bulup eserinde kullanması gerekirken… Bir kısım tarih hocaları Osmanlı Arsiv evraklarını okuyamıyor yada anlamıyor. Bir kısmı ise ilgili evraklari başkasına okutup eserinde kullanmaktadır.

Biraz daha ileri gitmek gerekirse yazdığı eser hakkinda savunma yapmakta bile zorlanıyor. Neden… çünkü eserin telifinde kendini zorlamadan yormadan ter dökmeden intihal yaparak ve bunuda mümkün olduğunca yaptığı oynamalarla belli etmeden ortaya konulmasıdır.

İntihal yani aşırma aslında yasaktır ve tezinde makalesinde intihal yapanin eseri ve sonucları iptal edilir. Elde edilen unvanlar alınır. Fakat intihali ortaya koyacak bir sistem sağlıklı şekilde işlememektedir.

Üniversitelerin ünvan bazında ilanlarına bakınca bu kurumun içinde bulunduğu durumu daha iyi anlayabiliriz. Üniversitelerden dunyada ilk yüze girebilen olmadığı gibi üniversite hocalarınında ortaya koyduğu çalışmalara uluslararası atıf da yok denecek kadar azdır.

Eğitimin temelini sağlam atıp tüm sistemimizi ondan sonra kurmalıyız. Biraz zor olsada

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s